ОЛЕНСЬКА-ПЕТРИШИН Аркадія Іванівна

 В Архітектори | Художники | Скульптори, Діаспора
ОЛЕНСЬКА-ПЕТРИШИН Аркадія Іванівна (19.06.1934 (за ін. даними 1935), с. Розношинці, нині Збаразького району — 5.05.1996, м. Нью-Йорк (США) — художниця, мистецтвознавець.

Народилася 19 червня 1934 року в с. Розношинці, нині Збаразького району.  Батько Аркадії працював адвокатом у Львові. У 1941 р. сім’я Оленських емігрувала в Ротенбурґ у Німеччині, а 1949 р. переїхала до Нью-Йорка.

У світ мистецтва Аркадію та її молодшу сестру Христину ввів сценограф і живописець-експресіоніст зі Львова Мирослав Радиш, що відкрив у Нью-Йорку приватні мистецькі студії.

Загальну освіту А. Оленська-Петришин здобула в 1949—1952 роках у школі ім. Вашингтона Ірвінга. Мистецтву навчалася в Студентській мистецькій лізі в м. Нью-Йорку (1952—1955), Гантерському коледжі мистецтв (1955—1963) та факультеті історії мистецтва Чиказького університету (1963—1967).

У 1956 році на виставці Товариства молодих образотворчих митців-українців Аркадія експонує «Натюрморт».  У 1970-х роках спеціалізувалася на гравюрі в Інституті Пратта (м. Нью-Йорк), здобула науковий ступінь магістра мистецтва. Працювала в галузях живопису та графіки. Переважно зображала екзотичну рослинність південно-західних штатів США.

Захоплення модним у США абстрактним експресіонізмом породжує цикл творів А. Оленської-Петришин, зокрема, живописний твір «Перебільшення» (1961), виконаний у фіолетово-охристій гамі. Такого самого характеру живописний твір «Денниця» (1962) написаний легким, ніби акварельним письмом.

На шлях абстрактного експресіонізму А. Оленську-Петришин веде досвід, здобутий у нью-йоркських мистецьких навчальних закладах, та настанови митців-викладачів Р. Мотервелла та В. Безіотса. Безперечно, на неї впливають мистецькі процеси, що нуртують в американському мистецькому житті.

«Уся мистецька Америка ладна була скинути з себе тягар традиційних форм мистецтва, щоб сповідувати нову “віру” — абстрактний експресіонізм. У всіх на вустах було ім’я Джексона Поллока… Абстрактний експресіонізм став «символом віри» (А. Оленська-Петришин).

Від 1955 року А. Оленська-Петришин брала участь у колективних виставках, які проходили в Брюсселі, Антверпені (Бельгія), Львові, Києві, Клівленді (США), Шенянгу (Китай). Крім групових виставок, О.-П. мала 54 індивідуальних виставкок у різних музеях і ґалеріях в різних м. США (Нью Йорк: зокрема 6 у ґалерії Бодлі 1963-78, Нью-Джерсі: зокрема стейтовий музей в Трентоні в 1982, Чікаґо, Клівленд та ін.), Канаді (Торонто, Едмонтон), Бельгії (Антверп, Брюссель), Китаї (Шенянґ) й Україні (Львів, Київ, Донецьк, Симферопіль, Дніпропетровськ, Полтава, Харків, Одеса).

У 1963 році в галереї Бодлі у Нью-Йорку А. Оленська-Петришин експонує цілий своїх абстрактних експресивних творів. У Нью-Йорку Аркадія буре участь у виставках українських митців, підтримує акції, організовані Об’єднанням митців-українців Америки (ОМУА).

Разом із сестрою художницею Христиною, Юрієм Соловієм, Борисом Пачовським, Любославом Гуцалюком організовують «Групу дев’яти», що мала модерністичне спрямування і у своїх світоглядних позиціях була співзвучною з «Нью-Йоркською групою» поетів, а саме — з творчістю Богдана Бойчука, Юрія Тарнавського, Богдана Рубчака, Патриції Калини, Віри Вовк.

У 1964 році А. Оленська-Петришин здобуває звання маґістра мистецтвознавства, а згодом стає одним з редакторів українського часопису «Сучасність» у Нью-Йорку. Статті А. Оленської-Петришин друкуються в часописах «Образотворче мистецтво», «Світовид», «Сучасність», «Культура і життя».

Брала активну участь у громадсько-культурному житті української діаспори. Дописувала на мистецькі теми до діаспорних видань, у 1960-ті і 70-ті рр. мистецький редактор журналу «Сучасність», пізніше співпрацювала із виданнями в Україні: «Образотворче мистецтво», «Світовид» і газети «Культура і життя».

Автор серії критичних статей про українських митців і мистецькі колекції в Америці, які впорядкував Богдан Бойчук у книжці «У вимірах форми та експресії» (1997), авторського дослідження «Значення форми» у розділах:

  • «Мистецький твір як віддзеркалення усвідомлення дійсності»,
  • «Мистецький твір як незалежна дійсність»,
  • «Рівні сприйняття»,
  • «Еволюція форми».

«Єдина можливість впоратися з хаосом свого оточення полягає в тому, що вона надає йому ряд своїх власний інтерпретацій, як також творить собі окремі схеми, зрозумілі в межах її власної свідомості».

Свій творчий шлях А. Оленська-Петришин маніфестує коротко: «Від малого максималізму до великого мінімалізму». У творчості  виділяють періоди:

  • Перший період (1955-1958рр.) — праці, присвячені міфу та символіці кольору.
  • Другий період (1958-1964рр.) — абстрактно-експресивні роботи.
  • Третій період — (1964-1968рр.) — абстрактно-фігуративна тематика.
  • Четвертий період (1968-1974рр.) — людина на тлі природи.
  • П’ятий період (1980-1996рр) — кактуси.

Серія «Кактуси», виконана в площинній манері, стала мовби візитівкою творчості А. Оленської-Петришин.

Аркадія Оленська-Петришин. Кактусовий город. П.,о. 157х127. джерело

У 1989—1996 роках свою творчість художниця презентувала в містах України: Львові, Києві, Донецьку, Сімферополі, Полтаві, Дніпропетровську, Одесі, Харкові.  У 2003 році побачив світ каталог «Аркадія Оленська-Петришин. Олійні твори. Офорти. Графіка».

Померла А. Оленська-Петришин 5 травня 1996 року в м. Нью-Йорку (США). Твори зберігаються в музеях Канади, Словаччини, США, більша к-сть картин знаходяться в Українському Музеї (Нью-Йорк), Національному Художному Музеї та Національному Музеї «Арсенал» у Києві, Національному заповіднику «Замки Тернопілля», Центрі «Educational Testing Sevrvice» (Прінстон) в приваних колекціях (Бельґія) та ін.

Джерела:

Оленська-Петришин Аркадія Іванівна  [Текст] // Мистці Тернопільщини. Ч. 1. Образотворче мистецтво : бібліогр. покажч. / Департамент культури, релігій та національностей Терноп. облдержадмін., Терноп. обл. універс. наук. б-ка ; уклад. В. Миськів ; авт. вступ. ст. І. Дуда ; ред. Г. Жовтко ; керівник проекту та наук. ред. В. Вітенко. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2015. — С. 417—420 : фот. — (Мистецька Тернопільщина). — Режим доступу: http://library.te.ua/wp-content/uploads/2009/03/2016_mt.pdf (останній перегляд: 30.05.2019).

Новоженець, Г.  У пошуках стилю: творчість Аркадії Оленської-Петришин [Текст] / Г. Новоженець // Образотворче мистецтво української діаспори: поліварі- антність художнього досвіду / Галина Новоженець / [передмова — Р. Яців]. — Львів : ІН НАНУ, 2015. — 280 с.

Рекомендовані публікації

Залишити коментар

Цей сайт захищений reCAPTCHA і застосовуються Політика конфіденційності та Умови обслуговування Google.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt