АНАСТАЗІЄВСЬКИЙ Микола

 В Архітектори | Художники | Скульптори, Діаспора
АНАСТАЗІЄВСЬКИЙ Микола (14. 08. 1891, м-ко Скала-над-Збручем, нині смт Скала-Подільська Борщів. р-ну — 28.05.1974, м. Міннеаполіс, шт. Міннесота, США) — художник, мистецтвознавець, педагог, громадський діяч.

Син сільського столяра навчався в реальній гімназії Снятина, дуже любив малювати. Перший свій художній твір під назвою «Молитва» створив для місцевого театрального гуртка.

«Есмь сином убогої матері зі Скали над Збручем. Укінчив-єм реальну школу в Снєтині і здав сего року матуру. Хотівбим конче укінчити мої студії на поли малярства до чого маю замилуванє. Одначе брак до сего засобів, бо бідну хору матір, що єсть вдовицею, удержує мій старший брат учитель на селі з малою платнею. Иншої заможної рідні, котраби мені помагала не маю», – ці слова були адресовані митрополитові Андрею (Шептицькому).

Митрополит оцінив велику охоту до науки, і кошти на навчання Анастазієвський отримав, при цьому щиро обіцяючи:

 «З моєї сторони буду докладати усильної праці та старанє, щоби стати се гідним так великого для мене добродійства, і щоби зістати, як найбільше пожиточним для Руського Народа і єго Церкви» (лист до Митрополита, Скала, 1912).

Закінчив Краківську АМ (1913—1923, з перервою),  Інститут художнього і прикладного мистецтва у Варшаві. 1918—1919 — живописець у Мін-ві освіти УНР у м.Кам’янець (нині Кам’янець-Подільський).

1919 року М.Анастазієвський вперше презентував свій творчий доробок – у Львові на виставці сучасного малярства Галицької України, яка відбулася в стінах Національного музею у Львові. Упорядником і автором каталога до цієї виставки експозиції був Микола Голубець:

«Виставка, складена з доволі випадкового матеріалу, мала все ж таки доволі окреслений ретроспективний характер. Поряд із творами сучасних малярів, надісланими й тими, які зберігалися в музейних магазинах, на виставку було стягнуто все, що можна було знайти з пам’яток галицького малярства від перших років XIX-го віку. Портрети, релігійні образи, здебільшого анонімні, але з виразними ознаками свого часу, творили більшість експонатів так званого вчорашнього галицького малярства. Дещо з того вдалося окреслити як твори Луки Долинського, Остапа Білявського, Юрія Радивилівського, Івана Барановського, Г.Воробкевича та Іллі Копровського. Вони-то й репрезентували «досвітки» галицького малярства, тоді як картини Корнила Устияновича й Теофіла Копистенського стали на порозі сучасного. Довкола тих двох могікан академічного романтизму скупчилися картини їхніх переємників — Томасевича, Романчука, Івасюка, Вацика, Манастирського й Куриласа. За ними чергувалися твори передвоєнних репрезентантів галицького малярства в особах Панкевича, Труша, КульчицькоїСосенкаФедюка й Новаківського. З молодших звертали на себе увагу Анастазієвський, Галавин та Крайківський».

1923—1927 — учитель малювання у г-зіях Помор’я (Польща). Разом з тим проводив активну творчу діяльність у Львові, вступивши у члени Гуртка Діячів Українського Мистецтва (ГДУМ) 7 вересня 1922 року. Цього ж року взяв участь у Першій виставці  ГДУМ, представивши 11 робіт. На наступних почергових виставках ГДУМ-у 1923 та 1924 років художник пропонував нові твори:

«Анастазієвський … виставив не багато, але деякі дуже добрі картини. Сила його лежить головно в дуже яснім і певнім рисунку, особливо його портрети виріжняються під тим оглядом. Артист той здобув здається вже свій дефінітивний стиль – під оглядом способу опрацювання не дуже зміняється але здобутою технікою вміє добре користуватися» (Діло, 1923).

Після повернення в Галичину займався творчою працею. 1940—1944 викладав малювання в українській гімназії й технічній школі у Холмі (нині м. Хелм, Польща). У цей же період був учасником мистецьких проектів новоствореного Союзу Українських Образотворчих Мистців (СУОМ).

Від 1945 в Німеччині, працював у різьбярно-малярній студії С. Литвиненка в Берхтесгадені.  В 1947 році разом із членами СУОМ взяв участь у виставці в Німецькому національному музеї в Мюнхені. В 1950 емігрував до США; займався переважно графікою, був учасником  виставок  у Міннеаполісі, Сан-Пауло, Нью-Йорку, Детройті, Чiкаґо. В його доробку – графічні та малярські твори: портрети, натюрморти, краєвиди.

У творчості Анастазієвського переважали побутові сюжети і натюрморти, різдвяні та великодні поштові листівки. Учасник виставок у Львові, Кракові, Мюнхені, Детройті, Нью-Йорку. Усе творче життя творив насичений, яскравий живопис, особливою характеристикою образу відзначаються його портрети. Завжди стримано та виважено ставився до власних успіхів і визнання. А ще – завжди пам`ятав про Україну і вдалині від неї у своїй творчості повертався до рідних мотивів.

Джерела

Гах, І. «Українець з крови та кости» [Електронний ресурс] / І. Гах // Zbruc. – Львів, 2017. —  Режим доступу: https://zbruc.eu/node/69592, вільний.

Дуда, І. Х. АНАСТАЗІЄВСЬКИЙ Микола [Текст] / І. Дуда, Б. Певний (ЕСУ) // Тернопільський енциклопедичний словник : у 4 т. / редкол.: Г. Яворський та ін. – Тернопіль, 2004. — Т. 1 : А – Й. — С. 36. — Режим доступу: http://irbis.library.te.ua/cgi-bin/irbis64r_15/cgiirbis_64.exe?LNG=uk&C21COM=F&I21DBN=ELKKN_READER&P21DBN=ELKKN&Z21ID=&Image_file_name=TEC%5F1%2Epdf&mfn=1&FT_REQUEST=&CODE=696&PAGE=1, вільний.

 

Рекомендовані публікації

Залишити коментар

Цей сайт захищений reCAPTCHA і застосовуються Політика конфіденційності та Умови обслуговування Google.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt