ОЛЕНСЬКА-ПЕТРИШИН Аркадія Іванівна

ОЛЕНСЬКА-ПЕТРИШИН Аркадія Іванівна (19.06.1934 (за ін. даними 1935), с. Розношинці, нині Збаразького району — 5.05.1996, м. Нью-Йорк (США) — художниця, мистецтвознавець.

Народилася 19 червня 1934 року в с. Розношинці, нині Збаразького району.  Батько Аркадії працював адвокатом у Львові. У 1941 р. сім’я Оленських емігрувала в Ротенбурґ у Німеччині, а 1949 р. переїхала до Нью-Йорка.

У світ мистецтва Аркадію та її молодшу сестру Христину ввів сценограф і живописець-експресіоніст зі Львова Мирослав Радиш, що відкрив у Нью-Йорку приватні мистецькі студії.

Загальну освіту А. Оленська-Петришин здобула в 1949—1952 роках у школі ім. Вашингтона Ірвінга. Мистецтву навчалася в Студентській мистецькій лізі в м. Нью-Йорку (1952—1955), Гантерському коледжі мистецтв (1955—1963) та факультеті історії мистецтва Чиказького університету (1963—1967).

У 1956 році на виставці Товариства молодих образотворчих митців-українців Аркадія експонує «Натюрморт».  У 1970-х роках спеціалізувалася на гравюрі в Інституті Пратта (м. Нью-Йорк), здобула науковий ступінь магістра мистецтва. Працювала в галузях живопису та графіки. Переважно зображала екзотичну рослинність південно-західних штатів США.

Захоплення модним у США абстрактним експресіонізмом породжує цикл творів А. Оленської-Петришин, зокрема, живописний твір «Перебільшення» (1961), виконаний у фіолетово-охристій гамі. Такого самого характеру живописний твір «Денниця» (1962) написаний легким, ніби акварельним письмом.

На шлях абстрактного експресіонізму А. Оленську-Петришин веде досвід, здобутий у нью-йоркських мистецьких навчальних закладах, та настанови митців-викладачів Р. Мотервелла та В. Безіотса. Безперечно, на неї впливають мистецькі процеси, що нуртують в американському мистецькому житті.

«Уся мистецька Америка ладна була скинути з себе тягар традиційних форм мистецтва, щоб сповідувати нову “віру” — абстрактний експресіонізм. У всіх на вустах було ім’я Джексона Поллока… Абстрактний експресіонізм став «символом віри» (А. Оленська-Петришин).

Від 1955 року А. Оленська-Петришин брала участь у колективних виставках, які проходили в Брюсселі, Антверпені (Бельгія), Львові, Києві, Клівленді (США), Шенянгу (Китай). Крім групових виставок, О.-П. мала 54 індивідуальних виставкок у різних музеях і ґалеріях в різних м. США (Нью Йорк: зокрема 6 у ґалерії Бодлі 1963-78, Нью-Джерсі: зокрема стейтовий музей в Трентоні в 1982, Чікаґо, Клівленд та ін.), Канаді (Торонто, Едмонтон), Бельгії (Антверп, Брюссель), Китаї (Шенянґ) й Україні (Львів, Київ, Донецьк, Симферопіль, Дніпропетровськ, Полтава, Харків, Одеса).

У 1963 році в галереї Бодлі у Нью-Йорку А. Оленська-Петришин експонує цілий своїх абстрактних експресивних творів. У Нью-Йорку Аркадія буре участь у виставках українських митців, підтримує акції, організовані Об’єднанням митців-українців Америки (ОМУА).

Разом із сестрою художницею Христиною, Юрієм Соловієм, Борисом Пачовським, Любославом Гуцалюком організовують «Групу дев’яти», що мала модерністичне спрямування і у своїх світоглядних позиціях була співзвучною з «Нью-Йоркською групою» поетів, а саме — з творчістю Богдана Бойчука, Юрія Тарнавського, Богдана Рубчака, Патриції Калини, Віри Вовк.

У 1964 році А. Оленська-Петришин здобуває звання маґістра мистецтвознавства, а згодом стає одним з редакторів українського часопису «Сучасність» у Нью-Йорку. Статті А. Оленської-Петришин друкуються в часописах «Образотворче мистецтво», «Світовид», «Сучасність», «Культура і життя».

Брала активну участь у громадсько-культурному житті української діаспори. Дописувала на мистецькі теми до діаспорних видань, у 1960-ті і 70-ті рр. мистецький редактор журналу «Сучасність», пізніше співпрацювала із виданнями в Україні: «Образотворче мистецтво», «Світовид» і газети «Культура і життя».

Автор серії критичних статей про українських митців і мистецькі колекції в Америці, які впорядкував Богдан Бойчук у книжці «У вимірах форми та експресії» (1997), авторського дослідження «Значення форми» у розділах:

  • «Мистецький твір як віддзеркалення усвідомлення дійсності»,
  • «Мистецький твір як незалежна дійсність»,
  • «Рівні сприйняття»,
  • «Еволюція форми».

«Єдина можливість впоратися з хаосом свого оточення полягає в тому, що вона надає йому ряд своїх власний інтерпретацій, як також творить собі окремі схеми, зрозумілі в межах її власної свідомості».

Свій творчий шлях А. Оленська-Петришин маніфестує коротко: «Від малого максималізму до великого мінімалізму». У творчості  виділяють періоди:

  • Перший період (1955-1958рр.) — праці, присвячені міфу та символіці кольору.
  • Другий період (1958-1964рр.) — абстрактно-експресивні роботи.
  • Третій період — (1964-1968рр.) — абстрактно-фігуративна тематика.
  • Четвертий період (1968-1974рр.) — людина на тлі природи.
  • П’ятий період (1980-1996рр) — кактуси.

Серія «Кактуси», виконана в площинній манері, стала мовби візитівкою творчості А. Оленської-Петришин.

Аркадія Оленська-Петришин. Кактусовий город. П.,о. 157х127. джерело

У 1989—1996 роках свою творчість художниця презентувала в містах України: Львові, Києві, Донецьку, Сімферополі, Полтаві, Дніпропетровську, Одесі, Харкові.  У 2003 році побачив світ каталог «Аркадія Оленська-Петришин. Олійні твори. Офорти. Графіка».

Померла А. Оленська-Петришин 5 травня 1996 року в м. Нью-Йорку (США). Твори зберігаються в музеях Канади, Словаччини, США, більша к-сть картин знаходяться в Українському Музеї (Нью-Йорк), Національному Художному Музеї та Національному Музеї «Арсенал» у Києві, Національному заповіднику «Замки Тернопілля», Центрі «Educational Testing Sevrvice» (Прінстон) в приваних колекціях (Бельґія) та ін.

Джерела:

Оленська-Петришин Аркадія Іванівна  [Текст] // Мистці Тернопільщини. Ч. 1. Образотворче мистецтво : бібліогр. покажч. / Департамент культури, релігій та національностей Терноп. облдержадмін., Терноп. обл. універс. наук. б-ка ; уклад. В. Миськів ; авт. вступ. ст. І. Дуда ; ред. Г. Жовтко ; керівник проекту та наук. ред. В. Вітенко. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2015. — С. 417—420 : фот. — (Мистецька Тернопільщина). — Режим доступу: http://library.te.ua/wp-content/uploads/2009/03/2016_mt.pdf (останній перегляд: 30.05.2019).

Новоженець, Г.  У пошуках стилю: творчість Аркадії Оленської-Петришин [Текст] / Г. Новоженець // Образотворче мистецтво української діаспори: поліварі- антність художнього досвіду / Галина Новоженець / [передмова — Р. Яців]. — Львів : ІН НАНУ, 2015. — 280 с.

Article Source

Автор:

Даний автор додав 2600 публікацій.

Залишити відповідь