КУРІЦА-ЦІММЕРМАН Христина Григорівна
КУРІЦА-ЦІММЕРМАН Христина Григорівна (12.09.1937) — художниця.
Народилася 12 вересня 1937 року в с. Настасів, нині Тернопільського району. У 1943 році виїхала до Австрії. У 1959—1966 роках навчалася на відділеннях малярства та графіки, кераміки й скульптури, класичного гобелена Віденської академії мистецтв.
На формування художниці мало вплив народне мистецтво. У ранній період творчості вона більше займалася гобеленами, яким притаманна ретельно випрацювана композиція.
Студіювала 1974 техніку гобелена в Радер-Сулека. Авторка уявних пейзажів, абстрактних композицій у гарячих кольорах, гобеленів у декоративному стилі на основі рослинних орнаментів.
Творчість Христини Куріци-Ціммерман базується на колористиці та мотивах українського народного мистецтва. Свій стиль визначила як «новий позитивізм». Учасниця художніх виставок від середини 1970-х рр. Персональні – у Мюнхені (1977), Відні (1988), Львові (1990), Києві (1990, 1993, 2012). Від 1989 часто приїздить у Тернопіль.
Я завжди виділялася своїм індивідуальним стилем, не була послідовницею жодної мистецької школи. Сама я називаю своє мистецтво “новий позитивізм”, який заснований тільки на естетиці та передає красу, радість і гармонію. Це вираження мого особистого позитивного ставлення до життя. Мої картини композиційно довершені, однак імпульсивні та спонтанні. Я хочу творити красу і дарувати її людям. (Христина Куріца-Ціммерман)
Окремі полотна зберігаються у Тернопільському художньому музеї, музеях Києва та Львова. Твори:
- розписи церкви св. Варвари у Відні (1983, співавтор С. Гординський);
- триптих «Благовіщення», «Марія іде в дім Захарія», «Зустріч Марії з Єлизаветою» у храмі м. Зальцбурґ (Австрія, 1985);
- гобелен за мотивами творів М. Шагала (1988);
живопис –
- «Композиція у червоному» (1977),
- «Моя дорога» (1979),
- «Дерево» (1980),
- «Околиця Тернополя» (1988),
- «Синя куля», «Синя вежа», «Загублена блакить» (усі – 1989),
- «Яблука на червоному» (1990),
- «Контрапункт» (2010),
- «Квіти геліконії» (2011).
Стиль художниці привертає увагу запереченням традиції наслідування форми, динамікою, близькою до футуризму, переплетенням геометричних фігур, абсолютним відходом від реалістичності у категорії чистої форми та кольору.
Роботи Христини Куріци-Ціммерман – приклад того, чим жила Європа колись. Адже ця манера поєднання абстракціонізму та експресіонізму вже відійшла у минуле. У її полотнах немає сюжетності й звичної натуралістичності. Натомість – чистота кольорів (найчастіше художниця послуговується помаранчевими, жовтими, червоними, зеленими, синіми барвами) та витонченість форм: гармонійне поєднання чіткої геометричності й пластики.
Крім того, незвичним є великоформатність картин. Її живопис резонує з найбільшими колористами ХХ сторіччя – Казимиром Малевичем, Франтішеком Купкою, Августом Макке. (Василь Гурмак, Львівська національна академія мистецтв)
Джерела:
Куріца-Ціммерман Христина [Текст] // Мистці Тернопільщини. Ч. 1. Образотворче мистецтво : бібліогр. покажч. / Департамент культури, релігій та національностей Терноп. облдержадмін., Терноп. обл. універс. наук. б-ка ; уклад. В. Миськів ; авт. вступ. ст. І. Дуда ; ред. Г. Жовтко ; керівник проекту та наук. ред. В. Вітенко. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2015. — С. 403—405 : фот. — (Мистецька Тернопільщина). — Режим доступу: http://library.te.ua/wp-content/uploads/2009/03/2016_mt.pdf (останній перегляд: 30.05.2019).