Хроніка залізничних аварій на сторінках газети “Діло”

Стрімкий розвиток залізниці у Європі та світі наприкінці ХІХ – початку ХХ століть зумовив не лише збільшення швидкостей руху та потужностей залізничної техніки, а й нерідко призводив до аварій рухомого складу та інфраструктури, які іноді не встигали за летом науково-технічного прогресу та не витримували натиску природних екстремальних умов.

Чимало таких випадків описувалося у тогочасній пресі, зокрема й у популярному та авторитетному тоді галицькому виданні «Діло».

Зокрема на сторінках газети «Діло» від 20 лютого 1924 р. йшлося про залізничну катастрофу у Франції: «Катастрофа трапилася на залізничному мості. На ріці Фрагер у Франції завалився міст у той час, коли ним переїжджав особовий (пасажирський ~ авт.) поїзд. Паровіз і два вагони розбиті, у тій аварії загинуло 18 пасажирів».

А в номері від 15 червня 1926 р. розповідалося про щасливих пасажирів поїзда, що прямував із Бухареста в Чернівці: «Особовий поїзд Бухарест—Чернівці, який проїжджав міст біля Фокшані (Румунія), минув залізничний міст, який відразу по тому завалився…».

Про залізничну аварію у Нью-Йорку газета «Діло» від 17 березня 1927 р. розповідала: «Із Нью-Йорка повідомляють, що біля Сан-Джордже сталася страшна катастрофа. Про таку катастрофу не так часто почуєш повідомлення. Поїзд, який складався з 9 вагонів і локомотива, віз 1000 туристів і впав із моста. Із невідомих причин поїзд на самому мості вискочив зі шин. У результаті цієї аварії є 248 убитих і 93 ранених».

30 жовтня 1927 р. «Діло» інформувало про те, що з моста впав поїзд у Югославії: «На залізниці Сараєво-Містеп із моста впав поїзд, який провалився з висоти 50 метрів, 260 людей загинуло…».

Про трагедію, яка трапилася на залізниці в Німеччині, газета «Діло» повідомляла: «27 березня 1928 р. поблизу німецького міста Ляйвіц від великої бурі завалився залізничний міст, на якому працювали робітники: 11 убитих, 17 важкопоранених.

Міст, так званий «Абрамдер», мав бути одним із найдовших на той час у Німеччині. За проектом він мав у довжину 200 м, висоту 35 м, важив 3000 тонн і мав коштувати 10 мільйонів марок. Влада веде слідство, чи винуватцями є інженери-проектанти, які могли зробити неправильні розрахунки…».

Про велику залізничну аварію у Франції газета «Діло» від 27 жовтня 1933 р. писала: «Катастрофа сталася на мості біля ріки Евре на лінії Париж-Шернбург. Коли поїзд переїздив зі швидкістю 100 км/год., із невідомої причини парова машина з тендером, службовий і три особові вагони вискочили зі шин і, проломивши поруччя, впали в ріку. Рятунковий поїзд із підйомами добув з-під уламків мертвих людей і поранених. У цій аварії згинуло ЗО осіб, 32 зазнали поранень, із них 6 – тяжко. Місце катастрофи представляло страшний вигляд. Парова машина з тендером і три вагони лежали на мості, а два зіскочили зі шин…».

У «Ділі» від 16 березня 1937 р. читаємо: «У понеділок перед полуднем завалився міст Кароля Альбрехта в Гаселі, він був довжиною 70 метрів. Згадана катастрофа трапилася саме у цю хвилину, коли по мості їхав трамвай, переповнений пасажирами. Богу дякувати, ця катастрофа не потягнула за собою ніяких жертв у людях. Як здогадуються фахівці, причиною катастрофи цього моста була помилка при розрахунку конструкції».

У числі газети від 21 червня 1937 р. йшлося: «У Монтані, в Злучених Державах (Сполучені Штати Америки – авт.), локомотив і сім вагонів швидкого поїзда впали в ріку якраз у той час, коли поїзд минав міст, який пошкодила буря зі сильною зливою. У цій катастрофі загинуло 94 особи. Здогадуються, що 40 вбитих є ще в затоплених вагонах…».

З історії Тернопільської колії

У числі «Діла» від 2 серпня 1937 р. йшлося: «На Ямайці перевернувся особовий поїзд. Вісім вагонів упало з насипу до ріки і розбилося до скель. У цій катастрофі згинуло 50 людей, а понад 80 поранені. Катастрофа сталася на закруті, оскільки з протилежного напрямку на зустріч
над‘їхав локомотив, який і спричинив аварію. Згаданим поїздом їхали туристи».

23 серпня 1937 р. газета повідомляла: «Недалеко Тріхінополі в окрузі Мадорос у Південно-Східній Індії сталася катастрофа з поїздом, у якій загинуло 30 людей, а 117 було поранено. Катастрофа сталася внаслідок хмарелому, під час якого вода дуже підмила залізничний шлях. У цій катастрофі загинули прочани – мусульмани, які поверталися зі свята».

Того часу не минали залізничні аварії і Галичину. Докладно про катастрофу на залізничному мості під Бучачем йшлося у номері «Діла» від 3 листопада 1898 року: «Пишу під великим враженням від страшного нещастя, яке сталося на залізничному шляху під Бучачем. Там цілий поїзд розбитий майже на тріски, кільканадцять вагонів лежать догори колесами. Весь ладунок поїзда представляє одну купу безформної маси, що складається з металу та дерева. Шини і частини вагонів погнулися, як тонкі прутинки.

На думку залізничних фахівців, причиною цієї катастрофи був лихий (ненадійний – авт.) місток. Крім того, поїзд вискочив зі шин, очевидно, з причини швидкої їзди. А в цім місці власне є дуже гострий лук (серпантин – авт.) на залізничному шляху, і те місце вже давно не ремонтоване. Серед убитих – лише один кондуктор. Був жонатий і лишив двоє дітей. Машиніст страшенно попарений гарячою водою з тріснутого паровозного котла. А кочегар лежить у позиції, як під час їзди тримався обома руками гальмівниць…».

У газеті від 19 серпня 1925 р. йшлося про таке: «Мало що не залізнична катастрофа могла трапитися під Львовом. Під час пересування вагонів вискочили зі шин на залізничному мості коло Левандівки (нині один із мікрорайонів міста – авт.) під Львовом кілька товарових вагонів. На щастя, жертв серед людей не було, але цей випадок примусив зупинити на декілька годин від’їзд та приїзд станіславівських поїздів з огляду на забарикадований шлях…».

Про те, як сталася залізнична катастрофа в Карпатах, газета «Діло» від 10 серпня 1937 р. писала: «На лісній залізниці фірми «Глезінгер» біля Перегінська сталася катастрофа. Поїзд, завантажений деревом, виїхав на міст, який побудований між Перегінськом та Порогами. Машиніст зауважив, що міст валиться, тому зупинив поїзд і вискочив з паровоза. Міст завалився, і локомотив упав у ріку Лімницю, протягуючи за собою тендер та один вагон.

У результаті цієї аварії потовклися керівник поїзда Грінчак, машиніст Смик і технік, який ремонтував міст. Комісія прийшла до висновку, що завинив технік, який повідкручував деякі з’єднання в металевій конструкції моста».

Про те, що повінь пошкодила залізничний міст на Черемоші, газета «Діло» від 26 серпня 1937 р. писала: «Залізничний міст між Кутами й Буковиною дуже пошкоджений. Через великі дощі вода в ріці Черемош підмулила залізничний міст, який з’єднує Румунію з Кутами. Міст на галицькому боці був так знищений повінню, що залізничники були , змушені зупинити рух…».

А. Везденко, Р. Загородний

Джерело:

Везденко, А. Хроніка залізничних аварій на сторінках газети «Діло» / А. Везденко, Р. Загородний //Магістраль регіональна плюс. — 2017. — 23— 29 верес. — С. 13/7. — (Історія).

Article Source

Автор:

Даний автор додав 825 публікацій.

Залишити відповідь